Полиелей с величанием святомy и избранным Псалмом. Служба общая преподобноисповеднику хх века единому Избранный псалом преподобному

На Господи, воззвах: стихиры, глас 6. Подобен: Тридневен:

Постника доблемудраго,/ исповедника Христова,/ в годину гонений страдания приемшаго,/ восхвалим по долгу, вернии,/ преподобнаго отца (имярек ),/ молитвы его в помощь призывающе.

Духа Святаго плодов исполнен быв,/ благою надеждою обогатился еси/ и, о вечнем помышляя,/ страдания временная нивочтоже вменил еси, (имярек ).! Темже со дерзновением/ пред мучители Христа исповедал еси.

Дадеся ти благодать, преподобие отче (имярек )/ не токмо иноческия подвиги подъяти,/ но и во исповедании Христа ради пострадати,/ Емуже ныне тепле молися/ Церкви нашей даровати мир/ и душам нашим велию милость.

Слава, глас 8:

Преподобие отче исповедниче славне (имярек )/ ты все упование на Бога возложил еси/ и Той тя прослави во Царствии Небеснем,/ идеже со сродники нашими,/ новомученики и исповедники Российскими,/ верою, надеждею и любовию Ему угодившими,/ прославляеши Отца и Сына и Святаго Духа/ Троицу Единосущную и Нераздельную.

И ныне, Богородичен : Царь Небесный: Вход. Прокимен дне. Чтения три преподобническая.

(главы 5 × 6):

Праведницы во веки живут, и в Господе мзда их, и попечение их у Вышняго./ Сего ради приимут Царствие благолепия, и венец доброты от руки Господни,/ зане десницею покрыет я, и мышцею защитит их./ Приимет всеоружие рвение свое, и вооружит тварь в месть врагом./ Облечется в броня правды, и возложит шлем, суд нелицемерен./ Приимет щит непобедимый преподобие./ Поострит же напрасный гнев во оружие;/ споборет же с ним мир на безумныя./ Пойдут праволучныя стрелы молниины,/ и яко от благокругла лука облаков, на намерение полетят./ И от каменометныя ярости исполнь падут грады,/ вознегодует на них вода морская, реки же потопят я нагло./ Сопротив станет им Дух Силы, и яко вихор развеет их,/ и опустошит всю землю беззаконие, и злодейство превратит престолы сильных./ Слышите убо, царие, и разумейте, навыкните, судии концев земли./ Внушите, держащии множества, и гордящиися о народех язык,/ яко дана есть от Господа держава вам, и сила от Вышняго.

Премудрости Соломоновы чтение (глава 3):

Праведных души в руце Божией, и не прикоснется им мука./ Непщевани быша во очесех безумных умрети, и вменися озлобление исход их./ И еже от нас шествие сокрушение, они же суть в мире./ Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено./ И вмале наказани бывше, великими благодетельствовани будут,/ яко Бог искуси я, и обрете их достойны Себе./ Яко злато в горниле искуси их, и яко всеплодие жертвенное прият я./ И во время посещения их возсияют и яко искры по стеблию потекут./ Судят языком, и обладают людьми, и воцарится Господь в них во веки./ Надеющиися Нань разумеют истину, и вернии в любви пребудут Ему./ Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.

Премудрости Соломоновы чтение (глава 4):

Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет./ Старость бо честна не многолетна, ниже в числе лет исчитается./ Седина же есть мудрость человеком, и возраст старости, житие нескверное./ Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешник преставлен бысть./ Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его, или лесть прельстит душу его./ Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив./ Скончався вмале, исполни лета долга. Угодна бо бе Господеви душа его, сего ради потщася от среды лукавствия./ Людие же видевше и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое./ Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.

На стиховне стихиры, глас 2:

Егда умалися истина в земли нашей/ и множество неверных восташа на Церковь Христову,/ в безумии своем глаголющих:/ что нам Господь есть?/ Тогда ты, преподобие отче (имярек ),/ безбожныя твоим исповеданием посрамил еси/ и память их погибе с шумом.

Стих : Исповемся Тебе в правости сердца,/ внегда научити ми ся судьбам правды Твоея.
Егда прииде Господь испытати люди Своя,/ блаженна тя раба и бдяща обрете,/ смирением и добродетельми украшена,/ преподобноисповедниче (имярек ) всечестне./ Темже многими тя даровании обогати/ и яви нам молитвенника тепла.

Стих : Пойте Господеви, преподобнии Его,/ и исповедайте память святыни Его.
Егда обыдоша тя гонящии неправедно,/ преподобноисповедниче отче (имярек),/ тогда поминал еси слово Господне:/ несть раб болий господа своего,/ аще Мене изгнаша и вас ижденут./ Темже, блаженства изгнанных правды ради сподобился еси/ и молишися о спасении душ наших.

Слава, глас 6:

Приидите, вси вернии,/ достойно воспоим отца преподобнаго,/ сей бо, подвиг страдания и исповедничества совершив/ и последи благочестно пожив,/ Богу в мире душу предал еси/ и от сущих зде к вечным жилищем преставился еси,/ идеже молится о душах наших.

И ныне, Богородичен: Творец и Избавитель: Тропарь, глас 2:

Преподобноисповедниче отче (имярек ),/ во дни гонений безбожных на Церковь Русскую/ поношения, заточение, изгнание и горькия работы,/ Христа ради претерпел еси,/ и ничтоже разлучи тя от любве Божия./ Таже, благочестно в мире пожив,/ свидетельствовал еси Господа Иисуса Христа,/ Егоже моли спастися душам нашим.

На утрени

На Бог Господь: тропарь тойже.
По 1-м стихословии седален, глас 4:

Многая страдания мужественне претерпевая,/ советы безбожных разорил еси/ и, от славы постническия в славу исповедническую восходя,/ сугубым венцем от Подвигоположника увенчался еси./ Темже моли о почитающих тя.

Слава, и ныне, Богородичен:

Недвижимое утверждение веры/ и упование наше во обстояниих,/ Богородицу песньми почтим:/ радуйся, Православия ограждение,/ радуйся, земли нашея покрове,/ радуйся, Невесто Неневестная.

По 2-м стихословии седален, глас 7:

Кто достойную похвалу принесет подвигом твоим, преподобие страдальче (имярек )/ Воздержанием бо себе украсив,/ исповеданием Христу угодил еси,/ обаче, неключимаго раба евангельски себе помышляя,/ даже до конца живота твоего в законе Господни со смирением поучался еси.

Слава, и ныне, Богородичен:

Стена и покров еси, Владычице/ и пристанище небурное всем, в бедах сущим,/ и к Твоему заступлению с верою притекающим./ Темже и мы усердно вопием Ти:/ соблюди нас в Православии и единомыслии, Дево Пречистая.

Величание:

Ублажаем тя, преподобноисповедниче (имярек ),/ и чтим святую память твою,/ наставниче монахов/ и собеседниче ангелов.

Псалом избранный:

1 лик: Терпя потерпех Господа, и внят ми, и услыша молитву мою (Пс. 39:2).
2 лик: Постави на камени нозе мои и исправи стопы моя (Пс. 39:1).
1 лик: Смирях постом душу мою (Пс. 34:13).
2 лик: Полунощи востах исповедатися Тебе, седмерицею днем хвалих Тя (Пс. 118:62, 146).
1 лик: Неправду возненавидех и омерзих, закон же Твой возлюбих (Пс. 118:163).
2 лик: Утрудихся воздыханием моим, измыю на всяку нощь ложе мое, слезами моими постелю мою омочу (Пс. 6:7).
1 лик: Исповемся Тебе в правости сердца, внегда научити ми ся судьбам правды Твоея (Пс. 118: 7).
2 лик: Избави мя от гонящих мя, яко укрепишася паче мене (Пс. 141:7).
1 лик: За словеса устен Твоих аз сохраних пути жестоки (Пс. 16:4).
2 лик: Искусил мя еси, и не обретеся во мне неправда (Пс. 16:3).
1 лик: Изведи из темницы душу мою, исповедатися имени Твоему (Пс.141:8).
2 лик: Бог мой еси Ты, и исповемся Тебе всем сердцем моим (Пс. 127:28; 137:1).
1 лик: Благо есть исповедатися Господеви, и пети имени Твоему, Вышний (Пс. 91:1).
2 лик: Исповемся Тебе в век, яко сотворил еси, и терплю имя Твое, яко благо пред преподобными Твоими (Пс. 51:11).

По полиелеи седален, глас 1:

Яко истинный подвижник, преподобие отче (имярек ),/ страдания и гонения от безбожных претерпел еси/ и Христа небоязненне исповедал еси./ По сих же, в мире благочестно пожив,/ яко самовидец новомучеников Российских, люди в вере утвердил еси./ Ныне же, во Царствии Божий наслаждался жизни вечныя,/ моли спастися душам нашим.

Слава, и ныне, Богородичен:

Едина крепкая Предстательница роду человеческому, Богородице Дево,/ непрестанно моли с новомученики и исповедники Российскими,/ Егоже родила еси паче естества Бога Слова/ спасти землю нашу, в нейже имя Твое восхваляется присно.

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Честна пред Господем смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми. Всякое дыхание: Евангелие от Луки, зачало 64.

По 50-м псалме стихира, глас 6:

Преподобие отче (имярек ),/ ты первее, от страстей себе очистив,/ слезами частыми и воздыханьми многими/ дух кроток и незлобив стяжал еси/ и, послежде страдания многая претерпев/ плод исповедания принесл еси./ Ныне же, предстоя Святей Троице,/ моли Ю, да помилует нас/ по велицей Своей милости.

Канон, глас 6. Песнь 1

Ирмос : Яко по суху, пешешествовав Израиль/ по бездне стопами,/ гонителя фараона / видя потопляема,/Богу победную песнь поим, вопияше.

Страдания и подвиги твоя, преподобие отче (имярек ),/ яко трапезу духовную днесь предлагавши/ сыном верным Церкве Русския.

Поты постническими и исповеданием Христа/ землю Русскую удобрив, исповедниче (имярек ),/ к Небесным селением возшел еси.

Укрепи Господь в страданиих преподобнаго Своего (имярек ),/ да колеблемыя в вере исповеданием вразумит/ яко хотением не хотяй смерти грешных,/ но еже обратитися и живым им быти.

Богородичен : Рабское приношаю Ти моление, неразумный аз/ и к Твоему прибегаю благоутробному милосердию:/ не отвержи мене, Пречистая.

Песнь 3

Ирмос: Несть свят,/ якоже Ты, Господи, Боже мой,/ вознесый рог верных Твоих, Блаже,/ и утвердивый нас на камени/ исповедания Твоего .

Агнца Божия проповедая,/ страдания за Христа, яко агнец, кротко претерпел еси, преподобие отче (имярек ),/ темже о камень исповедания твоего безбожныя преткнушася.

На камени благочестия утвердився и вечнующаго наслаждения взыскав,/ непоколебим в гонениих пребыл еси, (имярек ) крепкодушне./ Сего ради причастники Царствия Небеснаго и нас сотвори, поющих тя.

Во исповедание веры, яко в броню крепкую, облеклся еси, (имярек ),/ и, воин Христов непобедимый явлься/ словом Божиим, яко мечем обоюдоострым, враги посрамил еси.

Богородичен: Дадеся нам милость Тобою, Богородице/ Царь бо и Владыка мира из Тебе воплощся,/ страсти нас ради претерпе и спасение дарова.

Седален, глас 4:

Ненавидящии Господа посрамил еси,/ иже хотяху тя, преподобноисповедниче (имярек ), Христа отлучити и смерти предати./ Ты же, к Богу ум твой вперив,/ яко птица, сети ловящих избавился еси/ и в кровы Небесныя возлетел еси,/ идеже, в лице новомучеников и исповедников Российских пребывая,/ молишися о спасении душ наших.

Слава, и ныне, Богородичен:

О, Всепетая Богородице Владычице,/ преподобных похвало, исповедников венче,/ Ангелы славимая и человеки воспеваемая,/ и всего мира дивная Помощнице,/ избави Церковь Русскую всякаго обстояния, Едина Благословенная.

Песнь 4

Ирмос : Христос моя Сила,/ Бог и Господь,/ честная Церковь/ боголепно поет, взывающи:/ от смысла чиста о Господе празднующи.

Узы и страдания Христа ради претерпел еси, святе (имярек ),/ слово бо крестное бысть тебе крепость и сила./ Темже, мучительства страстей избегнув,/ любве Божия достигл еси.

Шуия части моли избавити нас, чтущих тя, (имярек ),/ яко добре за Единаго Праведнаго пострадал еси,/ Иже венцем славы украси тя и части святых сподоби.

Терпением вооружився,/ потекл еси на предлежащий ти подвиг, преподобноисповедниче (имярек )./ Егда же безбожнии восташа, прещений их не убоялся еси/ и непоколебимь пребыл еси.

Богородичен: Древа вкушение мертва мя содела,/ жизни же Древо из Тебе явльшееся, Пречистая, воскреси мя/ и райския сладости наследника сотвори.

Песнь 5

Ирмос : Божиим светом Твоим, Блаже,/утреннюющих Ти души любовию озари, молюся,/ Тя ведети, Слове Божий,/ истиннаго Бога,/ от мрака греховнаго взывающа .

Яко сын дне, во свете заповедей Христовых ходил еси, отче (имярек ),/ и душу твою подвигом исповедания освятил еси,/ ныне же почести по достоянию от земных приемлеши.

Грехи юности и неведения страданием твоим, святе (имярек ), яко плевелы, исторгл еси,/ в юг же сея слезами божественными,/ вечныя жизни класы радостию ныне пожинаеши.

Увяде в страданиих доброта телесе твоего, преподобне,/ обаче светлость душевная благодатию Святаго Духа возсия./ Моли прилежно о почитающих тя.

Богородичен: Правду и Избавление, Христа, нам рождши, Пречистая Дево,/ естество праотца от клятвы свободила еси.

Песнь 6

Ирмос: Житейское море,/ воздвизаемое зря,/ напастей бурею,/ к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти:/ возведи от тли живот мой,/ Многомилостиве.

Промыслом Божиим направляемь,/ на воде покойне воздержания и послушания воспитался еси, преподобие отче (имярек ),/ темже бурю безбожия во Отечестве нашем/ неврежденно преплыл еси.

Исполнися на тебе глагол Христов:/ аще Мене изгнаша и вас ижденут,/ темже, уготовав душу твою во искушение,/ многая страдания, поношения и скорби претерпел еси.

Поругания многая и раны не разлучиша тя от любве Божия, (имярек ) досточудне,/ помози и нам в любви пребывати/ и едиными усты и сердцем Бога славити.

Богородичен: Родила еси, Пречистая Дево, за благость Соединившагося с человеком,/ на Негоже не смеют чини ангельстии взирати./ Того моли прилежно спасти рабы Твоя.

Кондак, глас 2:

Яко звезда новая Церкве Русския явился еси,/ терпеливодушне (имярек ) преподобноисповедниче,/ Христа Бога прославляя/ и в нощи безбожия путь верным указуя./ Темже молим тя:/ моли нам, сродником твоим,/ в вере Православней утвердитися/ и спастися душам нашим.

Икос:

Подвиги монашеския первее прием, отче (имярек ),/ таже исповеданием славным узы страстныя вконец расторгл еси,/ и, яко птица, избавлься от сети ловящих,/ высоты духовныя достигл еси и многим путь спасения показал еси./ Ныне моли спастися душам нашим.

Песнь 7

Ирмос: Росодательну убо пещь/ содела Ангел/ преподобным отроком,/ халдеи же опаляющее/ веление Божие/ мучителя увеща вопити:/ благословен ecu, Боже, отец наших .

Вси новомученицы и исповедницы Российстии прославляют Тя, Господи,/ с нимиже и преподобноисповедник славный (имярек ) Тебе предстоит/ и молится за землю нашу.

Утеши тя Господь в день печали/ и от страданий жизни многотрудныя к Царствию Небесному возведе./ Сего ради ныне в радости прославляеши Бога отец наших.

Мужеством и крепостию душу твою украсив,/ верность Христу в житии твоем сохранил еси/ и, многия скорби претерпев, вечнаго покоя достигл еси,/ идеже прославляеши Бога отец наших.

Богородичен: Бога плотию родила еси, Всенепорочная, Единаго от Троицы,/ Емуже вси поем:/ Боже, благословен еси.

Песнь 8

Ирмос: Из пламене преподобным росу источил ecu/ и праведнаго жертву водою попалил ecu,/ вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети./ Тя превозносим во вся веки.

Егоже отроцы в пещи исповедаша,/ Того и ты в пламени страданий пред мучители прослави, усердно взывая:/ да благословит земля Русская Господа/ и превозносит во вся веки.

Внегда скорбети ти, услыша Господь твоя болезни/ и десною Своею рукою покры,/ еже не опалитися ти огнем искушений/ и верну до конца пребыти, взывая:/ Господа пойте и превозносите Его во вся веки.

Отца, Сына, и Духа Святаго, Троицу Единосущную и Нераздельную,/ житием твоим исповедал еси, святе (имярек ),/ помози и нам подвигом добрым подвизатися,/ течение жизни совершити и веру непорочну сохранити.

Богородичен: Егда приидеши во славе судити всяческим,/ десным мя овцам сопричти, Владыко, грешнаго,/ Матере Твоея мольбами,/ да Тя славлю во веки.

Песнь 9

Ирмос: Бога/ человеком невозможно видети/ на Негоже не смеют чини ангельстии взирати,/ Тобою же, Всечистая, явися человеком/ Слово воплощенно,/Егоже величающе,/ с Небесными вои/ Тя ублажаем .

Славу во испытаниих единому Богу воздал еси,/ преподобноисповедниче Христов приснопамятне,/ сего ради и Той тя в лице новомучеников и исповедников Российских прослави.

Нищетою вольною и страданием за Христа очистився,/ сосуд благопотребен явился еси, преподобне отче (имярек ) блаженне./ Темже за землю Русскую не престай молитися, приснопамятне.

Мира суетнаго удалився,/ горе сердце имел еси, отче (имярек ),/ сего ради помощь подаде ти Христос/ и терпением обогати./ Емуже ныне в радости со всеми святыми предстоиши.

Богородичен: Воистинну превышши всея твари Ты еси, Владычице,/ Бога бо, Творца всех, родила еси плотию./ Темже Тя Предстательницу имамы/ и Тобою спасение улучити надеемся.

Светилен:

Светодавец Христос Бог наш, исходы утра и вечера украсивый,/ Света Невечерняго тя, преподобноисповедниче (имярек ), сподоби./ Темже, во светлостех святых пребывая,/ и нас светом незаходимым просвети,/ да, в радости ликующе, прославим Свет нам Показавшаго.

Слава, и ныне, Богородичен:

Дивно и неизреченно Рождество Твое, Богородице,/ Имже спасла еси род человеческий,/ темже молим Тя:/ светом незаходимым нас просвети,/ да, в радости ликующе, прославим Свет нам Показавшаго.

На хвалитех стихиры, глас 4:

Божественным желанием распалаяся,/ мира суетнаго отреклся еси/ и, Божиим Промыслом водимь,/ пред мучители предстал еси/ и Христа небоязненно исповедал еси./ Егоже ныне моли, преподобноисповедниче (имярек ),/ спастися душам нашим.

Исповеданием веры истинныя/ душу твою украсил еси,/ страданием и подвиги добрыми/ правило веры и образ благочестия нам явил еси./ Темже тебе ради, святе (имярек ),/ Бога усердно прославляем/ и молимся, спастися душам нашим.

Христовым незлобием вооружився,/ яко добр воин подвизался еси/ и, образ верным показуя,/ за гонителей молился еси./ Сего ради ныне Престолу Божию предстоиши/ и поминаеши любовию почитающих память твою,/ преподобноисповедниче (имярек ).

Слава, глас 6:

Все отложив житейское попечение,/ Небеснаго Отечества возжелел еси,/ сего ради, угождая Господеви,/ в преподобии и правде подвизался еси,/ в годину же лютую чада Церкве Русския утверждая,/ венцем исповедничества украсился еси./ И ныне молишися, преподобне (имярек ), Христу Богу/ о спасении душ наших.

И ныне, Богородичен, глас тойже: Богородице, Ты еси Лоза истинная: Славословие великое и отпуст.

На Литургии

Блаженны от канона, песни 3-я и 6-я. Прокимен, глас 7: Честна пред Господем,/ смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Апостол к Галатом, зачало 213. Аллилуиа, глас 6: Блажен муж, бояйся Господа, в заповедех Его восхощет зело. Стих: Сильно на земли будет семя его. Евангелие Луки, зачало 24, Причастен: В память вечную будет праведник:

Молитва

Преподобие отче (имярек ) приснопамятне, исповедниче Христов добропобедный, Церкве Русския верный сыне! Ты, многими подвиги душу твою очистив, любовь Христову стяжал еси. Во дни же гонений на Церковь Русскую прещений безбожных не убоялся еси и тяжкая страдания претерпел еси. Таже, Промыслом Божиим сохранен, яко самовидец мучеников, правило веры и образ благочестия людем явил еси. И ныне, Престолу Божию предстоя, не остави сродник твоих, благодарною любовию подвиг твой почитающих и заступления твоего просящих. Моли Всеблагаго Господа нашего Иисуса Христа, да утвердит в Православии Отечество наше, нам же дарует покаяние истинное, любовь и братолюбие нелицемерное, да едиными усты и единем сердцем славим и воспеваем Всечестное и Великолепое имя Отца и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

"Избранные псалмы -- это особый вид церковной поэзии, когда текстами древнейших авторов характеризуются события и лица ближайших к нам времен, когда словами ветхозаветных библейских гимнов воспеваются новозаветные праздники... В богослужебном исполнении пение на праздничной утрени избранного псалма должно переплетаться с пением многократно повторяемого после каждого псаломского стиха так называемого "величания"...

Величания и избранные псалмы обычно печатаются в конце Псалтири и в Ирмологионе... Они появились значительно позднее того, как в основном сложился наш церковный устав... и первоначально предназначались лишь для великих праздников... Новый вид праздничных похвал так пришелся по душе православным, что с течением времени величание стало необходимой частью всех полиелейных праздников. Но при обилии полиелейных праздников данных в Псалтири величаний и избранных псалмов совершенно недостаточно... В отношении избранных псалмов для праздников, например, пророков, князей, юродивых, праведных, святых жен -- мы оказываемся почти перед непреодолимыми трудностями. Ни один из даваемых в Псалтири общих псалмов к этим ликам не может быть применен. В старопечатных Псалтирях в псалме на 29 августа перед последними стихами,
взятыми из песни пророка Захарии, делается замечание: "До зде праведным", чем дается указание на то, что этот псалом, за исключением евангельских стихов, может быть употребляем в праздники святых, на которые ни один из четырех общих псалмов не может быть признан подходящим. К сожалению, в наших Псалтирях и этого замечания нет... Между тем Псалтирь дает обильный материал для составления нарочитых избранных псалмов на многие праздники... Избранные псалмы в наших богослужебных книгах имеют разное число стихов от 13 (на Преображение Господне) до 32 (на Рождество Христово)... В некоторых случаях отдельные стихи избранных псалмов составлены из двух стихов разных псалмов (На Преображение "И буди светлость Господа Бога нашего на нас от ныне и до века" Пс. 89,17;120,8, преподобному: "Пойте Господеви, преподобнии Его, и им поведайте память святыни Его, во всех людех чудеса Его" Пс. 29,5; 95,3).
О составлении особых праздничных избранных псалмов было высказано пожелание на Всероссийском Поместном Соборе в 1917-1919 гг. в докладе богослужебного отдела."

(Величания и псалмы избранные на праздники господские, богородичные и святых...// Славы Божия ревнитель: жизнеописание и труды исповедника еп. Афанасия (Сахарова). М.: Изд. Сретенского монастыря, 2006)

Богослужебные указания за 2 августа 2017 года
Среда. Пророка Илии́.
Прп. Авраа́мия, игумена Городе́цкого, Чу́хломского. Обре́тение мощей прмч. Афана́сия Бре́стского (службу зри 5 сентября).
Прав. Ааро́на первосвященника.
Типикон назначает шестеричную службу прор. Илии (Б), но, по благословению настоятеля, допускает совершение в честь святого всенощного бдения (А).
Календарные заметки:
На утрене величание: «Величаем тя, святый пророче Божий Илие́, и почитаем еже на колеснице огненней преславное восхождение твое».
Порядок чтений, согласно календарю: Утр. – Лк.4:22–30. Лит. – Прор.: Иак.5:10–20. Лк.4:22–30.
А. На великой вечерне «Блажен муж» – 1-й антифон.
На «Господи, воззвах» стихиры пророка, глас 1-й и глас 2-й – 8 (первые две стихиры – дважды). «Слава» – пророка, глас 6-й: «Прииди́те, правосла́вных…», «И ныне» – догматик, глас тот же: «Кто Тебе не ублажи́т…».
Вход. Прокимен дня. Паримии пророка – 3.
На литии стихира храма и стихиры пророка, глас 4-й. «Слава» – пророка, глас 6-й: «О, нечести́ва царя́ повеле́ния!..», «И ныне» – Богородичен, глас тот же: «Богоро́дице, Ты еси лоза́…» (см. Часослов, Богородичен 3-го часа).
На стиховне стихиры пророка, глас 8-й (со своими припевами). «Слава» – пророка, глас 6-й: «Проро́че, пропове́дниче Христо́в…», «И ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Творе́ц и Изба́витель…».
По Трисвятом – тропарь пророка, глас 4-й (дважды), и «Богородице Дево…» (единожды).
На утрене на «Бог Господь» – тропарь пророка, глас 4-й (дважды). «Слава, и ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Еже от ве́ка…».
Кафизмы 10-я и 11-я. Малые ектении. Седальны пророка (по дважды).
Полиелей. Величание пророка и избранный псалом. Седален пророка по полиелее, глас 8-й: «Прему́дрости яко рачи́тель…» (дважды). «Слава, и ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же. Степенна – 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен пророка, глас 4-й: «Ты иере́й во век по чи́ну Мелхиседе́кову»51; стих: «Рече́ Госпо́дь Го́сподеви моему́: седи́ одесну́ю Мене́, до́ндеже положу́ враги́ Твоя́ подно́жие ног Твои́х». Евангелие пророка. По 50-м псалме: «Слава» – «Молитвами святаго пророка Илии…». Стихира пророка, глас 4-й: «На о́гненней колесни́це…».
Каноны: Богородицы со ирмосом на 6 (ирмосы по дважды) и пророка (два канона) на 8.
Библейские песни «Поем Господеви…».
Катавасия «Отверзу уста моя…».
По 3-й песни – седален пророка, глас 8-й (дважды). «Слава, и ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же.


По 9-й песни «Достойно есть» не поется. Светилен пророка. «Слава» – ин светилен пророка, «И ныне» – Богородичен Минеи.
«Всякое дыхание…» и хвалитные псалмы.
На хвалитех стихиры пророка, глас 8-й и глас 1-й – 6. «Слава» – пророка, глас 8-й: «Проро́ков верхо́вники…», «И ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же: «Влады́чице, приими́…» (см. прил. 2-е, «В субботу утра»).
Великое славословие. По Трисвятом – тропарь пророка, глас 4-й. «Слава, и ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Еже от ве́ка…».

На Литургии блаженны пророка, 1-го канона песнь 3-я – 4 (со ирмосом), и 2-го канона песнь 6-я – 4.
В храме Господском и Богородицы – тропарь храма, тропарь пророка. «Слава» – кондак пророка, «И ныне» – кондак храма.
В храме святого – тропарь пророка. «Слава» – кондак пророка, «И ныне» – «Предстательство христиан…».
Прокимен, аллилуиарий52 и причастен – пророка.
Апостол и Евангелие – пророка (рядовые чтения переносятся на четверг 21 июля).
Б. На вечерне кафизмы нет.
На «Господи, воззвах» стихиры пророка, глас 1-й и глас 2-й – 6. «Слава» – пророка, глас 6-й: «Прииди́те, правосла́вных…», «И ныне» – Крестобогородичен, глас тот же (см., например, 12 июля, в службе мчч. Прокла и Илария и прп. Михаила Малеина, на «Господи, воззвах»: «На Дре́ве Живо́т…»).
Входа нет. Прокимен дня.
На стиховне стихиры Октоиха, глас 7-й. «Слава» – пророка, глас 6-й: «Проро́че, пропове́дниче Христо́в…», «И ныне» – Крестобогородичен, глас тот же (см., например, 13 июля, в службе Собора Архангела Гавриила и прп. Стефана Савваита, на «Господи, воззвах»: «Всечи́стая яко ви́де…»).
По Трисвятом – тропарь пророка, глас 4-й. «Слава, и ныне» – Крестобогородичен по гласу тропаря, от меньших: «Де́во Пренепоро́чная…».
На утрене на «Бог Господь» – тропарь пророка, глас 4-й (дважды). «Слава, и ныне» – Крестобогородичен по гласу тропаря, от меньших: «Де́во Пренепоро́чная…».
Кафизмы 10-я и 11-я. Малых ектений нет. Седальны Октоиха. Псалом 50-й.
Каноны: Октоиха 1-й со ирмосом, без мученичнов, на 4 (ирмосы единожды), 2-й на 4 и пророка на 6.
Примечание. В седмичные дни (кроме четверга), при совершении службы Октоиха в соединении со службой шестеричного или славословного святого, мученичны из 1-го канона Октоиха опускаются. В четверг 1-й канон Октоиха не содержит мученичнов.
Библейские песни «Господеви поем…».
Катавасия по 3-й, 6-й, 8-й и 9-й песнях – ирмосы канона Минеи.
По 3-й песни – седален пророка, глас 8-й (дважды). «Слава, и ныне» – Крестобогородичен, глас тот же (см., например, 12 июля, в службе мчч. Прокла и Илария и прп. Михаила Малеина, в седальнах по 3-й песни канона: «А́гнца, и Па́стыря…»).
По 6-й песни – кондак и икос пророка, глас 2-й.
На 9-й песни поем «Честнейшую».
По 9-й песни поется «Достойно есть». Ексапостиларий Октоиха. «Слава» – светилен пророка, «И ныне» – Крестобогородичен Октоиха.
«Хвалите Господа с Небес…» и хвалитные псалмы.
На хвалитех стихиры пророка, глас 8-й и глас 1-й – 6. «Слава» – пророка, глас 8-й: «Проро́ков верхо́вники…», «И ныне» – Крестобогородичен, глас тот же (см., например, 12 июля, в службе мчч. Прокла и Илария и прп. Михаила Малеина, на стиховне вечерни: «Ю́ница Нескве́рная…»).
«Тебе слава подобает…» не читается, но сразу чтец: «Слава Тебе, показавшему нам свет». Читается вседневное славословие.
На стиховне стихиры Октоиха, глас 7-й. «Слава» – пророка, глас 4-й: «На о́гненней колесни́це…» (см. в Минее, стихира по 50-м псалме), «И ныне» – Крестобогородичен, глас тот же (см., например, 14 июля, в службе ап. Акилы и мчч. Кирика и Иулитты, на стиховне утрени: «А́гнца и Па́стыря…»).
По Трисвятом – тропарь пророка, глас 4-й. «Слава, и ныне» – Крестобогородичен по гласу тропаря, от меньших: «Тя велича́ем, Богоро́дице, вопию́ще: Ты еси гора́…».
На часах – тропарь и кондак пророка.
На Литургии блаженны пророка, песнь 3-я – 4 (со ирмосом) и песнь 6-я – 4.
По входе – тропари и кондаки:
В храме Господском – тропарь дня: «Спаси, Господи…», тропарь пророка; кондак пророка. «Слава» – «Со святыми упокой…», «И ныне» – кондак дня: «Вознесыйся на Крест…».
В храме Богородицы – тропарь дня: «Спаси, Господи…», тропарь храма, тропарь пророка; кондак дня: «Вознесыйся на Крест…», кондак пророка. «Слава» – «Со святыми упокой…», «И ныне» – кондак храма.
В храме святого – тропарь дня: «Спаси, Господи…», тропарь храма, тропарь пророка; кондак дня: «Вознесыйся на Крест…», кондак храма, кондак пророка. «Слава» – «Со святыми упокой…», «И ныне» – «Предстательство христиан…».
Прокимен, аллилуиарий и причастен – дня и пророка.
Апостол и Евангелие – дня и пророка.
51 Так в Типиконе и в Апостоле, хотя в Минее: «Ты еси иерей во веки…».
52 Стих общего аллилуиария пророкам: «Свет возсия́ пра́веднику, и пра́вым се́рдцем весе́лие».

ИЗБРАННЫЙ ПСАЛОМ – подборка из стихов Псалтыри и частично из библейских песней, предназначенная для исполнения после полиелея (т.е. после пения Пс. 134 и 135) и прославляющая праздник или память святого. Пение Пс. 134 и 135 в качестве торжественного элемента праздничной утрени характерно для Иерусалимского устава. По южноитальянским редакциям Студийского устава, в рамках которого нет приурочивания полиелея к праздничным дням, известна традиция пения в такие дни особых трёхпсалмных последований, предварявших степенные антифоны и занимавших, таким образом, место иерусалимского полиелея и избранного псалма. Кроме того, к некоторым стихам этих псалмов могли присоединяться краткие гимнографические припевы, в чём-то подобные позднейшим величаниям. В Евергетидском Типиконе второй половины XI в. (константинопольская редакция Студийского устава, испытавшая палестинское влияние) в праздничные дни назначается пение полиелея. Начиная с середины XIII в. регулятором византийского богослужения становится Иерусалимский устав (неосавваитская редакция Студийского устава). К этому же времени относится составление Никифором Влеммидом цикла избранных псалмов (1197–1272 гг.). Избранные псалмы заняли место третьего псалма полиелея (которым в древности мог быть Пс. 136 не только в подготовительный период перед Великим постом, но и в другие дни года). Цикл избранных псалмов включает подборки на все Господские и Богородичные праздники, дни памяти Иоанна Предтечи, апостолов, мучеников, святителей, преподобных и бесплотных сил: каждый праздник прославляется в отдельном избранном псалме, а святые – согласно чину их Жития. К стихам избранного псалма припевалась «Аллилуия». Впоследствии с ними стали соединять краткие гимнографические припевы. В греческих рукописях в XIII–XIV вв. особенные припевы назначаются для пения после стихов полиелея и избранного псалма; в составлении припевов принимал участие Иоанн Кукузель, но они не получили большого распространения. В современном греческом богослужении припевы сохранились только в общем избранном псалме для Богородичных праздников, называемом «Слово благо» (Пс. 44:1), при использовании других избранных псалмов припевается «Аллилуия», в конце на «Славу» поют троичен. В богослужении Русской церкви с начала XV в. в качестве припевов к избранным псалмам стали использоваться величания, составленные по образцу припевов к 17-й кафизме, на некоторые праздники могли петься избранные псалмы с «Аллилуия» (например, на праздники в честь праведных и преподобных жён тот же псалом, что и Иоанну Предтече). Эти особенности зафиксированы в русских певческих рукописях XVII в. Во время исправления книг при патриархе Никоне в середине XVII в. текст избранных псалмов был значительно сокращён по сравнению с дониконовским вариантом, были внесены некоторые изменения, например, избранные псалмы Рождества (24 июня) и Усекновения главы (29 августа) Иоанна Предтечи поменяли местами и т.д. В первом пореформенном издании Ирмология (М., 1657 г.) была предпринята попытка ввести в России греческую практику пения «Аллилуия» после стихов избранных псалмов, но уже в следующих изданиях вместе с избранными псалмами снова были помещены тексты величаний. В Румынии с XV в. употребляются припевы, составленные монахом Филофеем Святогорцем (на славянском языке, в начале XVIII в. переведены на румынский язык), их текст отчасти совпадает со старыми греческими припевами на полиелее. Избранные псалмы традиционно помещаются в Псалтири следованной, в Ирмологии.

Предназначенная для исполнения после полиелея (т. е. после пения Пс 134 и 135) и прославляющая праздник или память святого.

Пение Пс 134 и 135 в качестве торжественного элемента праздничной утрени характерно для Иерусалимского устава . По южноитал. редакциям Студийского устава , в рамках к-рого нет приурочивания полиелея к праздничным дням, известна традиция пения в такие дни особых 3-псалмных последований, предварявших степенные антифоны и занимавших, т. о., место иерусалимского полиелея и И. п. Кроме того, к некоторым стихам этих псалмов могли присоединяться краткие гимнографические припевы, в чем-то подобные позднейшим величаниям (Скабалланович. Типикон. Вып. 1. С. 406). В Евергетидском Типиконе 2-й пол. XI в. (к-польская редакция Студийского устава, испытавшая палестинское влияние) в праздничные дни назначается пение полиелея. Начиная с сер. XIII в. регулятором визант. богослужения становится Иерусалимский устав (неосавваитская редакция Студийского устава). К этому же времени относится составление Никифором Влеммидом цикла И. п. (1197-1272). И. п. заняли место 3-го псалма полиелея (которым в древности мог быть Пс 136 не только в подготовительный период перед Великим постом, но и в другие дни года). Цикл И. п. включает подборки на все Господские и Богородичные праздники , дни памяти Иоанна Предтечи , апостолов, мучеников, святителей, преподобных и бесплотных сил: каждый праздник прославляется в отдельном И. п., а святые - согласно чину их жития. К стихам И. п. припевалась «Аллилуия» . Впосл. с ними стали соединять краткие гимнографические припевы. В греч. рукописях в XIII-XIV вв. особенные припевы назначаются для пения после стихов полиелея и И. п.; в составлении припевов принимал участие Иоанн Кукузель, но они не получили большого распространения. В совр. греч. богослужении припевы сохранились только в общем И. п. для Богородичных праздников, называемом «Λόϒον ἀϒαθόν» ( - Пс 44. 1), при использовании др. И. п. припевается «Аллилуия», в конце на «Славу» поют троичен (Ρήϒας Γ. Τυπικόν. Θεσσαλονίκη, 1994. Σ. 79-80).

В богослужении Русской Церкви с нач. XV в. в качестве припевов к И. п. стали использоваться величания , составленные по образцу припевов к 17-й кафизме, на некоторые праздники могли петься И. п. с «Аллилуия» (напр., на праздники в честь праведных и преподобных жен тот же псалом, что и Иоанну Предтече - ). Эти особенности зафиксированы в русских певч. рукописях XVII в. (см., напр., РНБ. Кир.-Бел. № 715/972). Во время исправления книг при патриархе Никоне в сер. XVII в. текст И. п. был значительно сокращен по сравнению с дониконовским вариантом, были внесены некоторые изменения, напр. И. п. Рождества (24 июня) и Усекновения главы (29 авг.) Иоанна Предтечи поменяли местами и т. д. В 1-м пореформенном издании Ирмология (М., 1657) была предпринята попытка ввести в России греч. практику пения «Аллилуия» после стихов И. п., но уже в следующих изданиях вместе с И. п. снова были помещены тексты величаний.

В Румынии с XV в. употребляются припевы, составленные мон. Филофеем Святогорцем (на слав. языке, в нач. XVIII в. переведены на румынский яз.), их текст отчасти совпадает со старыми греческими припевами на полиелее. И. п. традиционно помещаются в Псалтири следованной, в Ирмологии.

Лит.: Simidrea T. Les «Pripela» du moine Philothée // Romanoslavica. Bucur., 1970. T. 27. P. 183-225; Тончева Е. Новооткрити славяноезични (преводни) творби на Йоан Кукузел: Полиелейни припеви от XV в. // Българско музикознание. София, 2000. № 2. С. 5-31; Лукашевич А. А. К вопросу о происхождении праздничных величаний в Русской Церкви // ЕжБК, 2004. С.166-170.

А. А. Лукашевич